مبعث پیامبر اکرم(ص) فرصتی برای بازخوانی اندیشهها و فرمایشات ایشان است
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۸۶۴۷۷
گروه استانها-نماینده مردم آذربایجانغربی در مجلس خبرگان رهبری گفت: مبعث پیامبر اکرم(ص) فرصتی برای بازخوانی فرمایشات و اندیشههای رسول خدا(ص) و راهی است که ایشان به آن دعوت کردهاند. - اخبار استانها -
حجتالاسلام و المسلمین جواد مجتهد شبستری در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در ارومیه، با تبریک عید مبعث پیامبر(ص) اظهار داشت: بیتردید مبعث رسول خدا(ص) که رحمتالعالمین است میتواند مایه رحمت و وحدت بین همه مسلمانان باشد چون حضرت محمد(ص) آمده بود که همه مسلمانان را به انسجام و اتحاد دعوت کند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: از سوی دیگر نبیمکرم اسلام(ص) آمده تا مسلمان و غیرمسلمان را دعوت کند که به اشتراکات خود چنگ زنند چون افتراقات و اختلافات قابل بحث و گفتوگو است و پیامبر(ص) مظهر رحمت و وحدت الهی است و رحمت الهی با وحدت میان امت و مسلمانان تجلی مییابد.
نماینده مردم آذربایجانغربی در مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه اگر امروز مسلمانان دارای مشکلاتی هستند همه ناشی از عدم وحدت و اختلاف بین آنها است بیان کرد: بیتردید اگر وحدت در میان جوامع اسلامی برقرار باشد مشکلات آنها بسیار کاهش مییابد.
وی گفت: دشمن همواره به دنبال این است که از اختلافات سوءاستفاده کرده و بر طبل اختلافات بدمد و با ایجاد گروهها و گروهکهای انحرافی به دنبال ضربه زدن به اصل و حیثیت دین مبین اسلام است.
حجتالاسلام شبستری اظهار داشت: در این راستا مبعث پیامبر اکرم(ص) فرصتی برای بازخوانی فرمایشات و اندیشههای رسول خدا(ص) و راهی است که ایشان به آن دعوت کرده و امید است که همه مسلمانان در ایامی که متعلق به حضرت محمد(ص) است، بتوانند با چنگ زدن به سیره مبارک آن حضرت، در رفتار و گفتار خود پیرو حقیقی آن حضرت باشند.
کلیپ| پیامهای اخلاقی و اجتماعی مبعث در کلام امام خمینیحال و هوای حرم مطهر امام رضا(ع) در شب مبعث پیامبر (ص)/ زائران از هر سو خود را به پا بوسی آستان امام رئوف رساندهاندوی در ادامه با اشاره به اینکه بزرگترین وظیفه مسلمانان در پاسداری از پیام مبعث عمل به دستورات رسول خدا(ص) و عمل به سیره و سنت پیامبر(ص) است افزود: اینکه نبیمکرم اسلام(ص) در مراحل مختلف زندگی خود چگونه عمل کرده و چه توصیه و سفارشاتی داشته، لازم و ضروری است و بیشک پاسداشت و گرامیداشت مبعث، عمل به دستورات پیامبر(ص) است.
انتهای پیام/ی
منبع: تسنیم
کلیدواژه: آذربایجان غربی آذربایجان غربی مبعث پیامبر رسول خدا ص پیامبر ص
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۸۶۴۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مسجد و هویتبخشی به محله
به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، ارتقا و رسیدگی به فضاهای عمومی به ارتقا هرچه بیشتر زندگی عمومی در شهرها و محلهها میشود مساجد یکی از فضاهای عمومی هستند که با درگیری هرچه بیشتر شهروندان باعث هویت بخشی به شهر و محله میشود.
محسن الويری (مدرس دانشگاه باقرالعلوم(ع)) در مقالهای با عنوان «رويکردی تاريخی به مسجد بهعنوان الگوی جامعه دينی و هويتبخش محله» به این موضوع اشاره میکند که مسجد به معنی سجدهگاه در اصطلاح شرعی به مکانی اطلاق میشود که برای نماز خواندن همه مسلمانان وقف شده باشد و مسجد علاوه بر مرکزیت برای عبادت، محلی برای نشان دادن هماهنگی بیشتر و همبستگی مردم برای رسیدن به اهداف الهی و انسانی است.
* مساجد و تاثیر آن برآداب شهروندی
به زعم این پژوهشگر تاسیس مسجد از سوی پیامبر (ص) بلافاصله پس از ورود به شهر مدینه، تنها اقدامی نمادین برای نشان دادن جوهره عبودی جامعه و حکومت در اندیشه اسلامی نبود؛ بلکه با مروری بر متون دینی و تاریخی، چنین به نظر میآید که مسجد به عنوان نخستین فضای کالبدی شهری، الگو و ماکتی بود برای آنچه پیامبر (ص) در سطح کلان جامعه تعقیب میکردند.
یعنی پیامبر (ص) نخست الگویی از جامعه مطلوب و آرمانی اسلامی را در مقیاسی کوچک به نمایش گذاشتند تا مسلمانان ضمن یافتن نگاهی کلان نسبت به افق آینده، به تدریج و در فضای فراهم آمده در مسجد با احکام و معارف دینی آشنا شوند، متناسب با آموزههای دینی تربیت شوند و با آداب شهروندی در یک جامعه دینی انس بگیرند.
* مهمترین کارکرد مساجد
این پژوهشگر توضیح میدهد که بعدها مسلمانان با تأسی به پیامبر (ص) بنای شهرهای جدید مانند کوفه، بصره و قاهره را با ساختن مسجد آغاز کردند. مسجد از همان آغاز پیدایش در عصر پیامبر (ص) کارکردهای مختلفی داشت. مهمترین این کارکردها به رغم فراز و نشیبی که در گذار تاریخ یافته است، چنین است: کارکرد عبادی؛ کارکرد آموزشی؛ کارکرد فرهنگی و ارتباطاتی؛ کارکرد سیای و کارکرد اجتماعی.
الویری در ادامه این پژوهش توضیح میدهد که این کارکردها به ویژه با تکیه بر تجربه تاریخی، نمایانگر گونهای خاص از تعامل بین انسان و خدا و نماد بیرونی جامعیت دین و تجسم جایگاه عبادت و علم به مثابه دو بال تعالی انسان ها در تفکر دینی است.
این پژوهشگر اینگونه جمعبندی میکند که جامه تحقق پوشیدن توسعه محلهای متناسب با باورهای دینی و ظرفیتها و ضرورتهای برخاسته از آرمانهای نظام جمهوری اسلامی، نیازمند بازتعریف رسالت، نقش و کارکردهای مساجد محله با رعایت یکسانیها و تفاوتهای آن با مساجد جامع به ویژه از نظر گستره عمل بر اساس آموزههای دینی و ژرفکاری در تجربه تاریخی است و بر این اساس تمامی امور مربوطه به مساجد مانند معماری، اجزاء، کارگزاران، درآمدها و هزینههای آن نیز باید مورد بازنگری قرار گیرد.
گفتنی است، یافتههای این پژوهش در همایش «همایش ملی مسجد و نظم اجتماعی در ایران» ارائه شده، این همایش توسط پژوهشگاه فرهنگ هنر و راتباطات اسفند ۱۴۰۲ برگزار شده است.
انتهای پیام/